viernes, 28 de diciembre de 2012

LES 4 HABILITATS LINGÜÍSTIQUES

A classe de COED vam parlar sobre les 4 habilitats lingüístiques, LLEGIR, ESCRIURE, PARLAR I ESCOLTAR, indispensables que necessitem per comunicar-nos.

1. LLEGIR: 
- Procés a través del qual és compren un text escrit
- 4 implicacions:
  • Llegir és un procés actiu, ja que qui llegeix crea el seu propi significat, no una rèplica del significat que l'autor vol transmetre o donar. No és una rèplica, sinó una construcció pròpia.
  • Llegir és aconseguir un objectiu, ja que sempre llegim per alguna finalitat o motiu.
  • Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text.
  • Llegir és implicar-se en un procés de PREDICCIÓ i INFERÈNCIA continuu. (inferència: habilitat de comprende algún aspecte del text a partir del significat de la resta, és a dir, del context = deduïr).
Us deixo amb un vídeo, un petit reportatge sobre l'aventura de llegir, que tracta sobre quins llibres poden agradar als nens o quines estratègies poden utilitzar els pares per a que els nens aprenguin a llegir llibres amb més dificultats, etc.

2. ESCRIURE
- Procés a través del qual és produeix un text escrit significatiu
- Hem de treballar quan escrivim:
  • Aspectes Formals: cal·ligrafia, distribució de l'espai, relació so-grafia...
  • Aspectes Lingüístics: gramàtica, fonètica...
  • Aspectes Discursius: Revisió, coherència, adequació, tipologia textual...
En aquesta fotografia, tracta d'en llibre del Caillou, on apren a escriure.

3. PARLAR
- Parlar és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat, de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

4. ESCOLTAR
- Comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.
- Implicacions:
  • Paper actiu i participatiu
  • respecte a l'emissor i per les seves idees
  • ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre.
  • Sap descobrir els objectius; propòsits del orador, un bon oient. 
  • Sap descobrir les idees principals del missatge del orador.
  • Sap reaccionar al missatge i parlar, si calm quan acaba l'orador o ens interaccionem amb ell.

Per acabar, dir que les quatre habilitats lingüístiques explicades, són totalment necessàries al dia a dia. Hem de saber llegir per comprendre el que s'esta dient, escriure per trobar i donar significat a les paraules, parlar per expressar-nos correctament i escoltar per interpretar el missatge que és vol transmetre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario